Valikko Sulje
Toimitusjohtaja Niko Hiukka: Kuljetusalan tehokkuus ja asiakaspalvelu voivat elää yhdessä

Niko Hiukka on kolmannen polven kuljetusalan ammattilainen, ja haluaa tehdä alasta salonkikelpoisen. Isolla unelmalla varustettu Hiukka kokee olevansa asemassa, jossa hänen vahvuudet tulevat esille.

Vauhdikkaan perhe-elämän omaava, Rovaniemeltä Helsinkiin valunut Hiukka sai ensikosketuksen kuljetusalan työelämään vuonna -92, kun hän meni kesätöihin logistiikka-alalle. Ala oli jo ns. verissä, ja hän päätyikin työelämään tälle alalle muutamaa vuotta myöhemmin.

– Ei ole koskaan ollut tarvetta harkita muuta alaa. Nuorena poikana haaveilin pääseväni Eurooppaan rekkaa ajamaan, mutta päädyin sitten kuitenkin hoitamaan sitä osastoa operatiivisesta näkökulmasta, Hiukka kertoo.

– Pitkälti olen silti urani tehnyt operatiivisissa ja liiketoiminnallisissa vastuutehtävissä. Valmistuin Jyväskylästä Tekusta, 90-luvulla se oli ainoita Suomessa opintotason kouluja, jossa logistiikkaa opetettiin.

Toimintaympäristö ja vastuullisuusnäkökulmat vahvinta osaamisaluetta

Niko Hiukka päätyi Fenno Roadille nähtyään ilmoituksen, jossa haettiin yrittäjähenkiseen, valtakunnallisesti toimivaan ja asemansa vakiinnuttaneeseen yritykseen toimitusjohtajalle seuraajaa.

Saan tehdä sitä itselleni rakasta lajia, eli kehittämistä. Jo silloin haastattelussa kävi ilmi, että tämä toimintaympäristö ja vastuullisuusnäkökulmat, sekä muut tehtävään kuuluvat asiat, olivat omaa vahvinta osaamistani, Hiukka toteaa hymyillen.

Fenno Roadin kymmenes toimintavuosi päättyi 2024. Niko Hiukka ottaa pienen tuumauksen, kun häneltä kysytään missä näkee yrityksen seuraavan kymmenen vuoden päästä.

Edelleen rakenteellisesti toimivana. Omistajat ovat kuitenkin paikallisia alueliikennöitsijöitä, joiden kanssa yhteistuumin tässä tehdään toimivaa valtakunnallista verkostoa kappaletavarakuljetusten asiakkaille. Meillä ei ole siis sellaista suunnitelmaa, että kehitetään, kasvetaan ja myydään pois, Hiukka sanoo vakavana.

Kyllä me kymmenenkin vuoden päästä tuotamme liikennöitsijöille lisäarvoa, palvelemme asiakkaitamme jopa strategisella tasolla, meillä on kilpailukykyinen rakenne ja mitä tarpeita alalle tuleekaan, me pysymme muutostarpeiden mukana. Ostaminen on kuitenkin muuttunut siihen suuntaan, että haetaan toiminnan sujuvuutta ja aidosti asiakkaan tuntevaa asiakaspalvelua. Asiakkaat arvostavat tätä.

Tehokkuus, toimitusvarmuus ja henkilökohtainen asiakaspalvelu pitkän kumppanuuden etuja

Hiukka toivoo, että kuljetusalalla nähdään tulevaisuudessakin liiketoiminnallisia mahdollisuuksia menestyä yrittäjänä. Alan ollessa hyvin hektinen ja kulurakenteeltaan haastava, Hiukka näkee merkittävänä kilpailutekijänä vahvan verkoston sekä palvelun tason.

Asiakkaamme näkevät pitkän kumppanuuden tuomat edut. Näitä ovat toiminnan helppous, henkilökohtainen asiakaspalvelu, molemmat osapuolet tuntevat toisensa ja toistensa tarpeet. Näin kuljetusliikkeen on helppo myös ennakoida tilanteita ja asiakkaan on helpompi olla asiakas, Hiukka toteaa.

Tehokkuus ei voi tarkoittaa toimitusvarmuuden ja asiakaspalvelun heikkenemistä. Perusasiat pitää olla kunnossa ja palvelutason riittävä, esimerkiksi sähköisten kanavien ja lähetysseurannan osalta – mutta se, mitä näiden ympäriltä löytyy, ratkaisee, onko asiakas aidosti tyytyväinen.

X

    YHTEYSTIEDOT

    Nimi *:
    Sähköpostiosoite *:
    Puhelinnumero *:

    ASIANI KOSKEE

    Tiedossa oleva lähetyksen rahtikirjanumero:

    Lisätietoja *